NorgesEnergi blir til Fortum. 13. mai forener vi krefter med Fortum. Les mer om fusjonen her eller bestill strømavtale hos Fortum.

Faktura og betaling

Se dine fakturaer på Min side eller i NorgesEnergi-appen

Velg et tema

AvtaleGiro og eFaktura

Betaling av faktura

Strømstøtte og nettleie

Strømkonto

   Avtalegiro og eFaktura

Vi anbefaler alle våre kunder å opprette eFaktura og/eller AvtaleGiro. Du oppretter eFaktura og AvtaleGiro i din nettbank

AvtaleGiro kan du enkelt bestille i nettbanken din eller via Min side

Når det gjelder eFaktura er dette noe som må registreres i nettbanken eller betalingsappen din. Du må gi en generell aksept for eFaktura for å kunne motta eFaktura fra alle som sender regning til deg. 

eFaktura - for å motta faktura elektronisk

Med eFaktura sender vi strømregningen direkte til din nettbank, og du unngår dermed papirfakturagebyr. Du slipper å legge inn regningen selv, og kan godkjenne den der og da. Betaling skjer ikke før du har godkjent regningen. 

AvtaleGiro - for å betale fakturaen automatisk

Med AvtaleGiro betaler banken regningen for deg, uten at du trenger å godkjenne først. Du slipper å huske på forfallsdatoer og unngår purringer. Har du kun Avtalegiro vil en faktura med spesifikasjoner for hva som trekkes fortsatt sendes i posten. Dersom du ønsker å unngå fakturagebyr anbefaler vi derfor at du oppretter eFaktura også.

Både AvtaleGiro og eFaktura

Dersom du oppretter både AvtaleGiro og eFaktura vil du få tilsendt fakturaen elektronisk til din nettbank, og beløpet trekkes autimatisk på forfallsdatoen. Du trenger ikke gjøre annet enn å passe på at det er penger på kontoen det trekkes fra, og du unngår fakturagebyr.

 Betaling av faktura

Slik utsetter du faktura på Min side: 

  1. Logg inn på Min side
  2. Klikk på "Til fakturaoversikt"
  3. Velg nyeste faktura
  4. Klikk på "utsett faktura" og bekreft

Merk deg at du kun kan utsette fakturaer som ikke er betalt og som ikke har passert forfallsdato. 

Slik deler du opp faktura på Min side: 

  1. Logg inn på Min side
  2. Klikk på "Til fakturaoversikt"
  3. Velg nyeste faktura
  4. Klikk på "Del faktura" og bekreft

Merk deg at du kun kan dele opp fakturaer som ikke er betalt og som ikke har passert forfallsdato. 

Utsettelse og oppdeling av faktura er helt kostnadsfritt. Dersom faktura ikke betales ved forfall, påløper forsinkelsesrenter og evt. gebyr i henhold til gjeldende lovverk. Det gis normalt ikke betalingsutsettelse dersom du har flere ubetalte fakturaer, allerede har fått tilsendt purring eller har inkassosaker.

Kontonummeret til NorgesEnergi er 6468.05.21067

Dersom du skal betale fra utlandet, må du som regel bruke IBAN og BIC/SWIFT. Vårt IBAN-nummer er NO6464680521067, og BIC/SWIFT-kode er NDEANOKK.

Dersom du har Strømkonto hos oss er IBAN-nummeret NO8264680522004 og BIC/SWIFT-kode er NDEANOKK.

Click here for information in English.

Dersom du skal betale fra utlandet, må du som regel bruke IBAN og BIC/SWIFT. Vårt IBAN-nummer er NO6464680521067, og BIC/SWIFT-kode er NDEANOKK.

Dersom du har Strømkonto hos oss er IBAN-nummeret NO8264680522004 og BIC/SWIFT-kode er NDEANOKK.

Click here for information in English.

Om faktura

 

Vi sender faktura til deg én gang i måneden, basert på forbrukstallene vi har fått tilsendt av den lokale netteieren din.

Husk at du kan se, utsette og dele opp fakturaen din via Min side.

Enkelt, opprett eFaktura!

eFaktura er nødt til å registreres i nettbanken din. Trenger du hjelp? da anbefaler vi at du kontakter banken din. 

Du må gi en generell aksept for eFaktura for å kunne motta eFaktura fra alle som sender regning til deg. Les mer om Les mer om eFaktura her.

Slik finner du forbruk på Min side

  1. Logg inn på Min side
  2. Klikk på "Ditt forbruk"

Her kan du se ditt forbruk per dag, måned og år. 

Slik sammenligner du forbruk på Min side

  1. Gå til ditt strømforbruk på Min side
  2. Velg dag, måned eller år du ønsker å sammenligne med
  3. Huk av boksen "Sammenlign med året før"
  4. Klikk på pris eller forbruk for en periode for å skjule eventuelle uønskede grafer

Som regel skyldes dette en høyere strømpris

  • Strømprisen har vært høyere enn tidligere mnd.
  • Du har brukt strøm de timene strømprisen har vært høyest.

Det kan være store forskjeller i prisen i de ulike timene i døgnet. Dersom du har brukt mye strøm i de timene prisen er på det høyeste, kan det gi store utslag på strømregningen. 

Ønsker du å se detaljer om strømforbruket ditt kan du logge deg inn på Min Side.

Kunder med gjennomfakturering

Strøm, nettleie og strømstøtte på samme regning

Den første strømregningen fra NorgesEnergi kommer måneden ETTER at strømavtalen din ble aktiv. Vanligvis er dette i midten av måneden, men noen ganger kan den komme litt senere, for eksempel hvis vi venter på forbrukstallene eller nettfaktura fra netteieren din. 

Du blir fakturert for strømforbruket fra den datoen kundeforholdet ditt hos NorgesEnergi startet, og ut måneden.

Feks: Startet din strømavtale 13. september, vil du vanligvis få faktura midtveis i oktober. Fakturaen inneholder strømforbruket ditt fra 13. september og frem til 1. oktober.

Nettleie

Netteieren din sender oss nettleiefaktura for hele den forrige måneden, og tar ikke hensyn til når du ble kunde hos NorgesEnergi.  Altså, ble du kunde hos oss 13. september, vil fakturaen du får av NorgesEnergi i midten av oktober inneholde nettleie for hele september + strømforbruket ditt i perioden 13. september og frem til 1. oktober.

NB! Dersom du ble kunde hos oss tidlig i måneden, for eksempel 3. september, vil også nettleien for august sannsynligvis havne hos oss. 

Da får du altså nettleie for hele august og hele september på din første faktura fra NorgesEnergi + strømforbruk for perioden 3. september og frem til 1. oktober.

Savner du strømstøtten på sluttfaktura fra din forrige strømleverandør? Les mer her.

Lurer du på hvilke netteiere vi har avtale om gjennomfakturering med? Les mer her.

Kunder som ikke har gjennomfakturering

Strøm og nettleie (med fratrekk for eventuell strømstøtte) faktureres hver for seg

Den første strømregningen fra NorgesEnergi kommer måneden ETTER  at strømavtalen din ble aktiv. Vanligvis er dette i midten av måneden, men noen ganger kan faktura komme litt senere. Du blir fakturert for strømforbruket fra den datoen kundeforholdet ditt hos NorgesEnergi startet, og ut måneden.

Feks: Startet din strømavtale 13. september, vil du vanligvis få faktura midtveis i oktober. Fakturaen inneholder strømforbruket ditt fra 13. september og frem til 1. oktober.

Har du spørsmål om nettleie og strømstøtte må du kontakte din netteier.

 Strømstøtte og nettleie

Hos NorgesEnergi består strømregningen din av strøm, nettleie og strømstøtte. Vi har gjennomfakturering med flere netteiere, det vil si at du slipper å legge ut for strømstøtten, vi legger nemlig ut for strømstøtten for deg. Dette skjer automatisk, du trenger ikke foreta deg noe. 

Vi vurderer fortløpende hvilke netteiere vi skal ha gjennomfakturering med. Per dags dato har vi avtale med følgende nettområder: 

  • Arva
  • BKK
  • Elinett
  • Elmea
  • Elvia
  • Fagne
  • Føie
  • Glitre Nett
  • Griug
  • Linea
  • Linja
  • L-nett
  • Lede
  • Noranett
  • Norgesnett AS
  • Midtnett
  • Tensio (TN og TS)

Finner du ikke netteieren din på lista? Da vil du motta en faktura for strøm fra NorgesEnergi og en annen faktura for nettleie fra nettselskapet ditt. Strømstøtten trekkes fra faktura fra netteier. 

Oppdatert 02.01.24

Strømstøtten gis for de timene der spotprisen er over 91,25 øre/kWh inkl. mva.

Dette er gjeldende satser og regler: 

  • Strømstøtten beregnes time for time
  • Staten dekker 90% av strømkostnadene hvor spotprisen er over 91,25 øre/kWh (73 øre ekskl. mva)

Strømstøtten gjelder et strømforbruk opp til 5000 kWh per måned. Bruker du mer enn dette er det de første 5000 kWh du får støtte for.

Strømstøtten blir trukket fra nettleien din. Dersom du har gjennomfaktureringg vil dette trekkes fra strømregningen din. Dersom du ikke har gjennomfakturering vil det trekkes fra på nettleiefakturaen fra din netteier. Du trenger ikke foreta deg noe annet enn å sørge for at netteier har riktig kontonummer slik at de kan betale ut eventuelt tilgodebeløp. Dersom strømprisen for en time i ditt prisområde overstiger 73 øre/kWh (ekskl. mva.) vil du automatisk få fratrekk på din faktura for alle kilowattimer du har brukt denne timen. Ordningen gjelder ut 2024.

Les mer her.

Ja, du får strømstøtte uavhengig av hvilken strømavtale du har så lenge du bor i et område der spotprisen for en time overstiger 73 øre/kWh (eks. mva.) Med moms er grensen 91,25 øre/kWh. 

Men merk deg at strømstøtten tar utgangspunkt i spotprisen i ditt prisområde. Det betyr at du ikke får strømstøtte for differansen mellom spotprisen og variabel pris eller fastpris dersom variabelprisen/fastprisen skulle vise seg å bli høyere enn spotprisen.

Strømstøtten blir utbetalt av netteier til din nye strømleverandør. Dersom du har spørsmål om strømstøtte, må du kontakt din nye strømleverandør. 

Strømstøtten bli sendt til den strømleverandøren du står registrert hos når nettfaktura produseres og sendes ut av netteier. 

Ved bytte av strømleverandør kan det derfor hende at du får strømfaktura fra din forrige strømleverandør uten strømstøtte, og at strømstøtten sendes til NorgesEnergi i stedet. Du trenger ikke foreta deg noe. Strømstøtten vil bli trukket fra den første fakturaen du mottar av oss. Dersom du ønsker å få utbetalt strømstøtten før dette, kan du benytte deg av vårt kontaktskjema på Min side. Dette forutsetter at du har krav på strømstøtte, og at vi har mottatt strømstøtten fra din netteier.

Dette gjelder kun for kunder med gjennomfakturering, altså dersom du får strøm og nettleie på samme faktura. 

NorgesEnergi faktura forklart

Side 1: Her finner du din betalingsinformasjon og informasjon om ditt strømanlegg. 

Side 2: Detaljert informasjon om dine strømutgifter. Alt fra forbruk, fastbeløp til informasjon om nettleie. 

Side 3: Har vi gjennomfakturering med din netteier vil du få et vedlegg i tillegg. Her finner du fakturadetaljer fra din netteier. 

Annet:

Hvis du ønsker informasjon om en strømavtale som ikke er registrert i ditt navn trenger vi et fullmaktskjema. Dette finner du her.

Det er mange praktiske ting som må ordnes i forbindelse med et dødsfall.

Dersom avdøde står som juridisk eier av en strømavtale hos NorgesEnergi kan det være vi trenger en skifteattest for å kunne gi informasjon, gjøre endringer eller gjøre opp kundeforholdet.

Her kan du lese mer om hvordan du får en skifteattest.

Denne må sendes per e-post til kundeservice@norgesenergi.no eller per brev til NorgesEnergi AS, Postboks 608 Lundsiden, 4606 Kristiansand S.

Eventuelle inkassovarsler og inkasso vil bli fjernet når vi har mottatt skifteattest.

Dette kan vi gjøre uten at det foreligger skifteattest:

  • Sende betalingsinfo på ubetalte regninger.
    NB: Vi kan kun sende til den adressen som er registrert på avtalen; det er dessverre ikke mulig å endre postadresse før vi har mottatt skifteattest.

  • Dersom du er ektefelle, samboer eller registrert partner av avdøde kan du overta strømavtalen. Da trenger vi informasjon om deg og strømmåleren det gjelder slik at vi kan flytte strømavtalen over i ditt navn. Det kan bli gjort her: https://norgesenergi.no/stromavtaler/spotpris/bestill-spotpris/ eller du kan kontakte kundesenteret vårt for hjelp.  

Spørsmål om Strømkonto

Har du tilleggstjenesten Strømkonto? Se ofte stilte spørsmål for deg som betaler et fast beløp hver måned. 

Husk at du til enhver tid kan se din strømkonto saldo på Min side. 

Min side    Ofte stilte spørsmål 

Kundeservice

Vårt kundesenter er åpent på hverdager 8:00-16:00. Våre medarbeidere sitter klare og hjelper deg med alle dine spørsmål om strøm. 

Husk at som kunde i NorgesEnergi har du alltid tilgang til våre kundetjenester ved å logge inn på Min side eller app. 

Kontakt oss

Kontaktskjema

Telefon: 38100080

Epost: kundeservice@norgesenergi.no