Logoen til NorgesEnergi


Faktura og betaling

Her finner du svar på spørsmål vi har fått rundt faktura og betaling. Klikk på spørsmålet for å se svaret. Under kan du se to filmer som forklarer hvordan fakturaen er bygget opp. Den første viser vanlig strømfaktura, mens den andre filmen viser hvordan fakturaen ser ut dersom du har Strømkonto. 

Selvfølgelig kan du det, så lenge du kontakter oss før forfallsdatoen og ikke har andre forfalte fakturaer hos oss. 

Normalt gis det utsettelse på en faktura med opp til en måned etter opprinnelig forfallsdato. Dersom du ønsker å utsette/dele opp fakturaen kan du gjøre dette via Min side eller kontakte oss. Du finner kontaktinformasjon nederst på denne siden.  

Dersom faktura ikke betales ved forfall, påløper forsinkelsesrenter og evt. gebyr i henhold til gjeldende lovverk. Det gis normalt ikke betalingsutsettelse dersom du har flere ubetalte fakturaer, allerede har fått tilsendt purring eller har inkassosaker.

Flere og flere av våre kunder får nå strøm fra oss og nettleie fra sin netteier på samme faktura. Det er vi som da sender ut fakturaen for både strøm og nettleie. Det framkommer tydelig hva som er strømforbruk og hva som er nettleie. Du skal fortsatt lese av strømmen til din lokale netteier, men faktura for nettleie vil sendes fra oss i NorgesEnergi. 

Dette iverksettes i ett og ett nettområde. Du som kunde trenger ikke foreta deg noe, det vil gå av seg selv når vi har inngått avtale med din netteier. 

Vi fordeler forbruket så nøyaktig vi klarer, og vil alltid bruke den informasjonen vi får om forbruket ditt fra netteier, enten du leser av manuelt eller har fått ny automatisk måler. Forbruket mellom måleravlesningene fordeles etter din lokale netteiers forbruksprofil og vektes etter periode.

Forbruksprofil

I forbindelse med prisendringer må vi fordele forbruket mellom avlesningene fra din måler. Dersom du ikke har et timesmålt anlegg vil ditt faktiske forbruk bli fordelt i henhold til ditt lokale forbruksmønster. Forbruksmønsteret representerer et gjennomsnittsforbruk for en alminnelig husstand i din lokale netteiers område. Den viser prosentvis hva det er forventet at en gjennomsnittlig strømkunde bruker hver eneste dag i året. Forbruksprofilen kalles justert innmatningsprofil (JIP) og er basert på en standard satt av NVE. Dette forbruksmønsteret vil stemme for de fleste kunder, men dersom du har et avvikende forbruk i forhold til gjennomsnittet, er alternativet å lese av måleren din oftere.

Dersom du har et timesmålt anlegg (smart strømmåler), faktureres du for ditt eksakte forbruk den enkelte time gjennom alle døgnets 24 timer. På din strømfaktura vil dette framkomme som en snittpris for måneden, for å unngå en lang og uoversiktelig faktura med nesten 750 fakturalinjer (24 timer x 31 dager = 744 prislinjer). 

Vekting og pris

Strømforbruket ditt er ikke konstant gjennom hele året. I kalde perioder av året bruker vi mer strøm og dessverre fører høyere forbruk til høyere innkjøpspriser. Vi fordeler ikke forbruket ut fra pris, men ut fra hvilken periode som har mest tyngde i forbruksprofilen.

Forbruk når du ikke er hjemme

Mange kunder reagerer på at forbruk blir fordelt utover en periode der de ikke har vært hjemme. Vi kan ikke fravike bruk av profilen, men anbefaler å lese av måleren til nettselskapet før avreise og når man kommer tilbake. Da er det mulig for oss å produsere en faktura som tar hensyn til denne avvikende perioden.

Dersom du har Strømkonto får du en annen faktura fra oss enn den vanlige strømfakturaen. Den har samme beløp hver måned gjennom hele året for å gjøre det enkelt for deg. Kort fortalt fungerer Strømkonto slik:

  • Vi beregner et anbefalt månedsbeløp til deg basert på ditt strømforbruk
  • Du får en strømregning med likt beløp hver måned – hele året
  • Endrer du strømforbruket ditt, vil vi justere ditt anbefalte månedsbeløp
  • Du kan når som helst velge å betale mer eller mindre enn det anbefalte månedsbeløpet
  • Har du flere anlegg, inkluderes alle i din Strømkonto
  • Dersom det skjer endringer rundt Strømkonto eller månedsbeløpet så vil vi kontakte deg

Med eFaktura får du regningen ferdig utfylt rett i nettbanken din.

Hvordan blir jeg varslet om at fakturaen skal betales?

Når du inngår avtale om en eFaktura får du spørsmål om du vil ha melding via e-post når regningen sendes til nettbanken din. Svar ja på dette, og legg inn e-postadressen din.

Trekkes regningen automatisk når jeg har eFaktura?

Nei, regningen trekkes ikke automatisk. eFaktura har akkurat samme fleksibilitet som om du mottar papirfaktura i postkassen. Du kan endre både beløp og forfalldato. Du må selv akseptere/bekrefte betalingen for at den skal betales.

Hva gjør jeg hvis jeg får ny e-postadresse?

E-postadressen endres i din nettbank. Fremgangsmåten kan variere fra bank til bank, på en link som heter "endre eFaktura avtale" kan man endre e-postadressen.

Du kan lese mer om eFaktura på www.efaktura.no.

Du kan registrere både eFaktura og Avtalegiro i nettbanken og på Min side, men hva er egentlig forskjellen?

eFaktura - for å motta faktura elektronisk

Med eFaktura sender vi strømregningen direkte til din nettbank, og du unngår dermed papirfakturagebyr. Du slipper å legge inn regningen selv, og kan godkjenne den der og da. Betaling skjer ikke før du har godkjent regningen. 

AvtaleGiro - for å betale fakturaen automatisk

Med AvtaleGiro betaler banken regningen for deg, uten at du trenger å godkjenne først. Du slipper å huske på forfallsdatoer og unngår purringer. Har du kun Avtalegiro vil en faktura med spesifikasjoner for hva som trekkes fortsatt sendes i posten. Dersom du ønsker å unngå fakturagebyr anbefaler vi derfor at du oppretter eFaktura også.

AvtaleGiro- og eFaktura-avtale kan du bestille i nettbanken din eller på Min side.

eFaktura-referanse og KID for tegning av AvtaleGiro finner du på strømregningen din.

Her kan du se hvordan en vanlig strømfaktura er bygget opp:

Dersom du har Strømkonto kan du se hvordan fakturaen er bygget opp her: