Logoen til NorgesEnergi


Slik skifter du strømleverandør

30.01.2019

Det å bytte strømleverandør er helt kostnadsfritt og enklere enn noen gang. Det er likevel et par ting du som forbruker av strøm må være oppmerksom på.  

Når du tar kontakt med din nye strømleverandør vil de trenge informasjon om måleren som er installert i din bolig. Det er derfor viktig at du har notert ned målernummer/målepunkt-ID. 
Målepunkt-ID er identifikasjonsnummeret til din strømmåler. Dette nummeret finner du kun på en tidligere strømregning (du finner det ikke i sikringsskapet), og vi trenger de siste åtte sifrene. Du kan også få opplyst dette nummeret fra din netteier.  

En målepunkt-ID kan se slik ut 7070575000xxxxxxxx. 
 

 
Dersom du ikke har en smartmåler (AMS), er det også viktig at du har en nylig avlest målerstand som du kan opplyse om til ditt nye strømselskap.  
Det som kalles for målerstand finner du på strømmåleren, og viser forbruket ditt siden oppstart.  

Du vil deretter få tilsendt en kontrakt og et oppsigelsesskjema, de fleste leverandører vil kunne sende dette digitalt til deg. Det er viktig at du leser gjennom kontrakten før du signerer og godkjenner avtalen.  
 
Din nye leverandør vil informere strømleverandøren du har i dag og netteier om leverandørskifte. Etter ca. to uker vil byttet skje, og du vil motta strøm fra din nye strømleverandør. 

 
Selv om du bytter strømleverandør, må du fortsatt betale nettleie til ditt lokale nettselskap. De sørger for at strømmen kommer fra nettet og inn til huset ditt, og det er ikke mulig å skifte nettleverandør. De aller fleste kundene i NorgesEnergi mottar nå faktura for strømforbruk og nettleie på samme regning.  
 
Les også: Hva er forskjellen på strøm og nettleie