Gå til hovedinnhold på siden Gå til hovedmeny
Til bedrift

Vilkår Strøm til innkjøpspris

Særvilkår NorgesEnergi, 01.01.2017

For punkter som ikke er regulert i disse særvilkår, gjelder Standard kraftleveringsavtale fremforhandlet av Forbrukerombudet og Energi Norge. Ved eventuell motstrid mellom punkter i særvilkårene og Standard Kraftleveringsavtale, gjelder reguleringene i disse særvilkårene.

1. Leverandørskifte På bakgrunn av denne avtale gis NorgesEnergi fullmakt til å melde oppsigelse av abonnentens avtale med nåværende leverandør etter NVEs retningslinjer, og ordner alle formelle forhold vedrørende leverandørskiftet. På bakgrunn av samme fullmakt kan NorgesEnergi innhente nødvendig informasjon vedrørende skiftet fra netteier og nåværende kraftleverandør.

2. Fordelsprodukt

Dersom kunden har bestilt fordelsprodukt, gjelder også vilkår for bestilt fordelsprodukt. Betaling for fordelsprodukt kommer i tillegg til betaling for strøm.

3. Endring av rammebetingelser

NorgesEnergi tar forbehold om endringer i offentlige avgifter, samt endringer av rammebetingelser for drift av omsetningsselskaper. Videre forbeholder NorgesEnergi seg retten til, ved etablering av nye eller sammenslåing av eksisterende prisområder eller ved vesentlige avvik i innkjøpspris mellom ulike prisområder, å foreta tilpasninger i produktet. Dersom kunden har et garantiprodukt vil slike tilpasninger kunne medføre endringer i innholdet og omfang av referanselisten og prisgarantien. Tidspunkter for når denne retten til endringer kan anvendes, herunder oppstarts- og avslutningstidspunkt, vurderes av NorgesEnergi. I slike tilfeller vil kundene bli varslet direkte eller på Min side dersom avtalt med kunden. Dette punktet erstatter § 3-1 i gjeldende Standard kraftleveringsavtale.

4. Avgifter

Prisene som oppgis er inklusive merverdiavgift (25% pr 01.01.2005) og elsertifikat. I Nordland, Troms og Finnmark er det gjort unntak for merverdiavgift. Finnmark, samt enkelte kommuner, er unntatt plikt om elsertifikat.

5. Avregning og fakturering

Med mindre annet er avtalt, fakturerer NorgesEnergi månedlig, basert på reelt eller estimert forbruk for kunden. Fakturering basert på reelt forbruk forutsetter at kunden leser av måleren. Dersom ikke slik avlesning foreligger, forbeholder NorgesEnergi seg retten til å fakturere etter stipulert forbruk basert på forventet årsforbruk. Fakturering av kraftprisen skjer etterskuddsvis.

Nettleie kommer i tillegg til kraftprisen og faktureres av kundens lokale nettselskap eller ved gjennomfakturering. Dersom NorgesEnergi har en avtale med kundens nettselskap om gjennomfakturering, vil NorgesEnergi fakturere kunden for nettselskapets fakturerte nettjenester. Gjennomfakturering medfører ikke endringer i kunde- og avtaleforholdet mellom kunden og nettselskapet. Kunden gir NorgesEnergi fullmakt til å innhente nødvendig informasjon og iverksette nødvendige tiltak for å gjennomfakturere nettjenester. Gjennomfakturering kan medføre endringer i fakturaintervall og forfallsdato. Befriende betaling av gjennomfakturerte nettjenester kan kun skje til NorgesEnergi. Betaling skal skje til NorgesEnergi innen forfall. Ved forsinket betaling av gjennomfakturerte nettjenester har NorgesEnergi rett til å iverksette et hvert innfordringstiltak, herunder inkasso. Dersom det skulle foreligge årsaker til at gjennomfaktureringen ikke kan gjennomføres, vil kunden faktureres for nettjenester direkte fra sitt nettselskap. Ved oppsigelse av kundeforholdet hos NorgesEnergi, opphører også forpliktelsen til gjennomfakturering.

6. Kredittvurdering

Kunden aksepterer at NorgesEnergi kan innhente kredittvurdering og avslå kundeforhold når det foreligger saklig grunn for det. I slike tilfeller bortfaller alle NorgesEnergi sine forpliktelser etter denne avtale i sin helhet.

7. Angrerett

Dersom kjøpsavtale inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted har privatpersoner 14 dagers angrefrist i henhold til bestemmelsene i lov om angrerett. Melding om angring må sendes skriftlig til NorgesEnergi innen angrefristen utløper. Partene er enige om at levering av strøm kan påbegynne før utløp av angrefristen, og kunden må betale for strømforbruket frem til opphør er gjennomført i henhold til vilkår og angrerettloven.

8. Personvern og bruk av informasjon

Vi anser personlig informasjon som navn, adr., e-post og telefon nr. som konfidensielt. I samsvar med dette blir all informasjon du som kunde oppgir, lagret på et sikkert sted, og vil bare bli brukt til å kunne betjene deg som kunde bedre. Eksempelvis ved å sende ut viktig informasjon som direkte gjelder ditt abonnement, herunder generell kundeoppfølging. Som kunde kan du alltid be om en kopi av dine personlige opplysninger og få dem korrigert eller fjernet fra vår database.

Produktvilkår Strøm til innkjøpspris
01.01.2017

1. Produktet som leveres er innkjøpspris.

2. Prisen er basert på Nord Pools områdepris i kundens leveringsområde, inklusive regulerkraftkostnad og andre innkjøpskostnader, og beregnes gjennomsnittlig per måned. I prisberegningen tas det hensyn til variasjon i forbruket (veid spot). Kundens pris fastsettes ved utgangen av hver måned, og fremkommer løpende på fakturaene. I tillegg til kraftprisen tilkommer et fast avtalt påslag for å dekke driftskostnader, fortjeneste og elsertifikat. Størrelsen på påslaget vil kunne variere avhengig av prisvilkårene som tilbys ved avtaleinngåelse og gjennom avtaleperioden. Endringer i det individuelle påslaget vil etter standard kraftleveringsavtale § 6, varsles med 14 dagers varsel, direkte fra kraftleverandør til kunde, eller på Min Side dersom avtalt med kunden. Avtalen er kun beregnet for privathusholdninger og enkeltmannsforetak.

3. Dersom bindingstid er avtalt ved bestilling, og kunden ikke gjennomfører et faktisk leverandørskifte med strømleveranse fra NorgesEnergi i minimum den avtalte perioden, forbeholder NorgesEnergi seg retten til å fakturere en kost tilsvarende den økonomiske fordelen kunden har fått.  Forøvrig vises til Standard kraftleveringsavtale § 5-2.  

4. Dersom Fornøydhetsgaranti er avtalt ved bestilling gir garantien kunden rett til, ved utløp av avtalt bindingstid, å få refundert avtalt fastbeløp som er fakturert i perioden for strømleveransen. Det variable påslaget, nettleie, samt betalingen for selve kraften som er levert, inngår ikke i garantien og refusjonsgrunnlaget. Garantien gjelder i 3 måneder etter oppfylt bindingstid. Kunden plikter ved benyttelse av Fornøydhetsgarantien å kontakte NorgesEnergi i denne perioden.

5. Kunden betaler strømfakturaene via AvtaleGiro eller eFaktura. Oppretter ikke kunden eFaktura tilsendes tradisjonelle papirfakturaer. Ved papirfaktura tilfaller fakturagebyr til enhver tid gjeldende satser (inntil kr 49,- pr 01.11.2016 dersom ikke annet er avtalt).