Suksesshistorien Oda
Dørene inn til lageret i Lier er dekket i den gjenkjennelige gulfargen, og inngangspartiet er møblert med to lilla lenestoler. Lageret er delt inn i tre etasjer, der de to nederste er satt av til produksjon og lagerdrift. Den øverste etasjen går med til administrasjon, kontorplasser og møterom. Rundt går lagerarbeidere og ledere om hverandre, alle med klær i Odas karakteristiske farger med tilhørende logo.
– Her er det kleskode når vi er på jobb!
Det sier Carl-Fredrik Iuell Bergan, leder for finansiell planlegging og analyse i Oda.
Lageret i Lier er nytt, og er på vei til å bli oppskalert til å ta seg av hele 50 prosent av driften. I tillegg har de et lager på Lørenskog. Fra å være «utfordreren Kolonial» tilbake ved oppstarten i 2013 har de skiftet navn og er nå leverandør av matvarer til norske husstander fra Lillehammer i nord til Halden og Kristiansand i sør.
Små marginer og smarte valg
Oda gikk til topps på VGs matbørs i 2022, og kan nå skryte på seg å være billigere enn de andre, samtidig som de har et bredt utvalg. Det betyr at marginene for lønnsomhet er små, og at man må ha et øye for detaljer. Her kommer Bergan inn.
– Jeg har ansvaret for Odas indirekte innkjøp, og gjør mange avtaler med eksterne partnere. Med et marginalt mulighetsrom er vi avhengige av å gjøre gode avtaler, sier han.
En av de partnerne er NorgesEnergi, som leverer omtrent 10 GWh (10 millioner kWh) strøm i året, fordelt på de to lagrene på henholdsvis Lørenskog og i Lier. Det forbruket tilsvarer et års strømforbruk på hele 918 leiligheter. Valget om å inngå en bedriftsavtale med NorgesEnergi var enkelt, skal vi tro han selv.
– Vi gikk en lang runde på det, og så på veldig mange alternativer. NorgesEnergi Bedrift hadde et enkelt produkt som var lett å forstå. Du skjønner hva du får, og de er konkurransedyktige. Vi startet ut med en standard spotpris-avtale, sier Bergan.
Men så skjedde det noe som ikke var daglig kost.
– Kundekontakten i NorgesEnergi ringte meg en dag og foreslo en annen løsning. Han hadde sett på forbruket vårt og hadde et forslag han mente var bedre for oss. Nå har vi en skreddersydd avtale, og i forhold til spotprisen har vi spart omtrent 25-30 prosent av kostnadene. For en bedrift som oss utgjør det drøyt en million kroner på bunnlinja. Ingen andre kan konkurrere mot det, sier Bergan.
Oda har bedriftsavtalen Flex Forvaltning, med tilleggsproduktet Energivakten. Med på reisen får de en personlig rådgiver som de kan kontakte dersom det skulle oppstå noe man behøver svar på.
– I en tid der strøm er komplisert er det veldig fint å ha en partner vi kan stole på. Vi har tillit til NorgesEnergi, og har nettopp signert tilleggsavtale med dem, sier han videre.
Best i verden
Et kjent målingsparameter innen lagerdrift er UPH, som står for «units per hour», og måler hvor mange enheter du klarer å plukke i løpet av en time – fra de leveres på paller til de er i bilen på vei til kunden. Oda er best i verden med 212 UPH.
– Men vi stopper ikke der. Nå går vi for 250, sier Bergan.
Han er stolt, samtidig som han er ydmyk. Han mener det skal være lov å slå seg på brystet når man presterer godt, men at de gjør det som et samlet lag.
– Til syvende og sist er vi mennesker, ikke maskiner, som jobber her. Kulturen står sterkt i Oda, og lagspillet er sentralt for å fortsette den kule reisen vi er på nå.
Dagligvaregiganten omsatte i fjor for over 2,5 milliarder kroner, som er rekord. Oda har satt rekord for hvert år som har gått siden oppstarten, men overskuddet har latt vente på seg grunnet langsiktige strategiske vurderinger.
Han fortsetter med å fortelle om ansvaret de har. Matforbruk utgjør en del av nordmenns klimafotavtrykk, noe som gir Oda et viktig ansvar. De jobber stadig for å hjelpe kundene med å ta bærekraftige valg, nå sist ut gjennom nyvinningen klimakvittering.
– Nå kan du gå inn på en handleordre og se hva slags klimaavtrykk din ordre har gjort. Der spiller det inn hva du kjøper, fra hvilken leverandør og type produksjon, inkludert kjøringen. I tillegg jobber vi tett med leverandørene våre for å sikre et minst mulig klimaavtrykk gjennom hele kundereisen, sier han.
Neste steg på reisen er elektriske biler.
– Det jobber vi med nå. Det er foreløpig vanskelig å få biler med nok batterikapasitet, med lange ruter og kjølelagre integrert i bilene. Men vi jobber med en leverandør nå, og håper å ha det på plass så raskt som mulig.
Og med det har Oda steg for steg gått fra å være utfordreren i norsk dagligvarebransje til å bli pioneren de andre ser etter og kopierer.